w wodzie i na lądzie"
Uczeń potrafi:
- określić warunki życia
w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór
wody),
- wskazać przystosowania
organizmów (np. ryby) do środowiska życia,
- rozpoznać i nazywać
organizmy żyjące w wodzie,
- wymienić i opisać
czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania
organizmów do życia na
lądzie,
- rozpoznać i nazwać
pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy
- podać nazwy warstw
lasu,
- rozpoznać i obserwować
podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w lesie, na łące i na polu oraz
wskazać ich znaczenie dla przyrody i dla człowieka,
- wymienia zasady właściwego
zachowania się w lesie.
Temat na dwie godziny lekcyjne.
Temat na dwie godziny lekcyjne.
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 2 str. 121.
2. O przystosowaniu do życia w wodzie dowiecie się z filmu
pt. Jak żyć pod wodą? https://www.youtube.com/watch?v=_Np3BSrkmTY
3. Rośliny wodne przytwierdzone do podłoża dzielimy na trzy grupy.
Jakie?- sprawdź w podręczniku na stronie 202.
Jakie?- sprawdź w podręczniku na stronie 202.
4. Plankton tworzą drobne rośliny (fitoplankton) i zwierzęta (zooplankton),
które nie potrafią samodzielnie przeciwstawić się prądom wody i są unoszone w
toni wodnej.
a) do roślin planktonowych
zalicza się np. chlorellę i skrętnicę
b) do zwierząt planktonowych zalicza się między innymi:
4. W rzece wyróżniamy
bieg górny, bieg środkowy i bieg dolny.
Zapoznaj się z
ilustracją i opisem z podręcznika na stronie 203. Sprawdź,
jakie przykładowe
rośliny występują w dolnym a jakie w górnym biegu rzeki?
5. Postaraj się wymienić trzy strefy występujące w głębokich jeziorach:
a) ………………..
b) ………………..
c) ……………......
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 3 str. 121.
6.W Polsce rosną lasy iglaste, mieszane i liściaste. Wykonaj w zeszycie
ćwiczeń zadanie 4 str. 115.
7.Na poprzednich zajęciach poznaliśmy przykłady drzew liściastych i
iglastych. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 6 str.122.
8.Rośliny w lesie tworzą warstwy. Przypomnij, jakie?
źródło: rysunek Klary IV C
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1 str. 120.
9.Łąka jest środowiskiem życia wielu zwierząt. Obejrzyj fragment filmu pt.
„Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 – Łąka” (4.51 min – 10.30 min) https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 4 str. 122.
10.O uprawach rolnych i polach
uprawnych przeczytaj informacje na
stronie 204.
Dla uczniów chętnych
Zadanie długoterminowe dla uczniów, którzy w klasie czwartej nie wykonywali zielnika roślin łąkowych – termin oddania wykonanej pracy ok. 10 września 2020.
Przygotuj zielnik 12-15 roślin łąkowych.
Zastosuj się do propozycji opisu zebranych i wysuszonych roślin.
Instrukcja dla ucznia
Instrukcja dla ucznia
Wykonanie zielnika ma na celu nabycie umiejętności rozpoznawania
rodzajów i gatunków roślin, poznanie siedlisk, w których występują.
Jaki wybrać temat?
Na stronie tytułowej zielnika umieszczony jest:
a) tytuł np. Rośliny łąkowe lub Rośliny przydrożne, ...
a) tytuł np. Rośliny łąkowe lub Rośliny przydrożne, ...
b) imię i nazwisko ucznia oraz klasę do której uczęszcza uczeń.
Jakie rośliny zbierać i jak je rozpoznać?
Rośliny muszą pasować do wybranego przez ucznia tematu.
Pamiętać należy, że nie wolno zbierać i umieszczać w zielniku roślin chronionych!
Aby zebrać odpowiednie rośliny i właściwie je rozpoznać należy wstępnie
określić gatunek na podstawie ilustrowanego przewodnika do oznaczania roślin.
Starajmy się określić dokładnie nazwę rośliny – powinna być dwuczłonowa,
np. jaskier ostry, mak polny, kupkówka pospolita.
Propozycja roślin do zielnika:
Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys L.) – rodzina trędownikowate (babkowate)
Starzec pospolity – rodzina astrowate
Mniszek lekarski – rodzina astrowate
Bodziszek łąkowy / polny – rodzina bodziszkowate
Wyka ptasia – rodzina motylkowe
Bratek polny – rodzina fiołkowate
Marzanka wonna zwana przytulią czepną – rodzina marzanowatych
Szczaw zwyczajny – rodzina rdestowate
Tasznik pospolity – rodzina kapustowate
Jaskier ostry – rodzina jaskrowate
Niezapominajka polna - rodzina szorstkolistne / ogórecznikowate
Konwalia majowa - rodzina szparagowatych
Jaskółcze ziele – rodzina makowate
Stokrotka polna – rodzina astrowate
Pokrzywa zwyczajna – rodzina pokrzywowate
Jasnota biała – rodzina jasnowate / wargowe
Jasnota purpurowa – rodzina jasnowate / wargowe
Jasnota purpurowa – rodzina jasnowate / wargowe
Babka lancetowata– rodzina babkowate
Babka zwyczajna – rodzina babkowate
Babka zwyczajna – rodzina babkowate
Jak suszyć rośliny?
Rośliny suszy się wkładając je między 3-4 kartki gazety codziennej (nieodpowiednia
jest gazeta ze śliskimi kartkami, papier kredowy itp.).
Gazetę z roślinami należy przycisnąć np. książkami. Nie suszymy roślin między stronami
Gazetę z roślinami należy przycisnąć np. książkami. Nie suszymy roślin między stronami
książek. Książki ulegną zniszczeniu.
Roślinę a przede wszystkim korzeń należy oczyścić z ziemi.
Jeśli roślina jest duża można zasuszyć jej typowe części albo pozginać pędy.
Na środku strony A-4 przyklejamy roślinkę za pomocą taśmy „gęsia skórka” lub innej.
W prawym dolnym rogu umieszczamy metryczkę, w której umieszczamy podstawowe
W prawym dolnym rogu umieszczamy metryczkę, w której umieszczamy podstawowe
dane o roślinie.
Można przygotowane karty zielnika włożyć luźno do teczki wiązanej, można wykorzystać
inne pomysły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz