poniedziałek, 8 czerwca 2020

Podsumowanie wiadomości z działu „Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie"

Temat: Podsumowanie wiadomości z działu „Odkrywamy tajemnice życia
            w wodzie i na lądzie"
Uczeń potrafi:

- określić warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór
wody),
- wskazać przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia,
-  rozpoznać i nazywać organizmy żyjące w wodzie,
- wymienić i opisać czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania
organizmów do życia na lądzie,
- rozpoznać i nazwać pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy
- podać nazwy warstw lasu,
- rozpoznać i obserwować podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w lesie, na łące i na polu oraz wskazać ich znaczenie dla przyrody i dla człowieka,
- wymienia zasady właściwego zachowania się w lesie.
Temat na dwie godziny lekcyjne.

1. Porównaj warunki życia w wodzie i na lądzie:
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 2 str. 121.


2. O przystosowaniu do życia w wodzie dowiecie się z filmu
pt. Jak żyć pod wodą?  https://www.youtube.com/watch?v=_Np3BSrkmTY
                       
                                                                                     źródło: https://www.youtube.com/watch?v=_Np3BSrkmTY


3. Rośliny wodne przytwierdzone do podłoża dzielimy na trzy grupy.
Jakie?- sprawdź  w podręczniku na stronie 202.

4. Plankton tworzą drobne rośliny (fitoplankton) i zwierzęta (zooplankton), które nie potrafią samodzielnie przeciwstawić się prądom wody i są unoszone w toni wodnej.
a) do roślin planktonowych zalicza się np. chlorellę i skrętnicę 
                          





b) do zwierząt planktonowych zalicza się między innymi: 
                                                        
                                źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Rozwielitka_pchłowata    https://pl.wikipedia.org/wiki/Oczlik

4. W rzece wyróżniamy bieg górny, bieg środkowy i bieg dolny.        
                    

Zapoznaj się z ilustracją i opisem z podręcznika na stronie 203. Sprawdź, 
jakie przykładowe rośliny występują w dolnym a jakie w górnym biegu rzeki?

5. Postaraj się wymienić trzy strefy występujące w głębokich jeziorach:
a) ………………..
b) ………………..
c)  ……………......
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 3 str. 121.

6.W Polsce rosną lasy iglaste, mieszane i liściaste. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 4 str. 115.

7.Na poprzednich zajęciach poznaliśmy przykłady drzew liściastych i iglastych. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 6 str.122.

8.Rośliny w lesie tworzą warstwy. Przypomnij, jakie?

                                                          źródło: rysunek Klary IV C

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1 str. 120.

9.Łąka jest środowiskiem życia wielu zwierząt. Obejrzyj fragment filmu pt. „Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 – Łąka” (4.51 min – 10.30 min) https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
                                                         źródło: https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 4 str. 122.

10.O uprawach rolnych i  polach uprawnych przeczytaj informacje  na stronie 204.




Dla uczniów chętnych
Zadanie długoterminowe dla uczniów, którzy w klasie czwartej nie wykonywali zielnika roślin łąkowych – termin oddania wykonanej pracy ok. 10 września 2020.
Przygotuj zielnik 12-15 roślin łąkowych.
Zastosuj się do propozycji opisu zebranych i wysuszonych roślin.
Instrukcja dla ucznia

Wykonanie zielnika ma na celu nabycie umiejętności rozpoznawania 
rodzajów i gatunków roślin, poznanie siedlisk, w których występują.

Jaki wybrać temat?
Na stronie tytułowej zielnika umieszczony jest:
a)  tytuł  np. Rośliny łąkowe lub Rośliny przydrożne, ...
b) imię i nazwisko ucznia oraz klasę do której uczęszcza uczeń.

Jakie rośliny zbierać i jak je rozpoznać?
Rośliny muszą pasować do wybranego przez ucznia tematu.

Pamiętać należy, że nie wolno zbierać i umieszczać w zielniku roślin chronionych!
Aby zebrać odpowiednie rośliny i właściwie je rozpoznać należy wstępnie 
określić gatunek na podstawie ilustrowanego przewodnika do oznaczania roślin. 
Starajmy się określić dokładnie nazwę rośliny – powinna być dwuczłonowa, 
np. jaskier ostry, mak polny, kupkówka pospolita.

Propozycja roślin do zielnika:
Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys L.) –  rodzina trędownikowate   (babkowate)
Starzec pospolity – rodzina astrowate
Mniszek lekarski – rodzina astrowate
Bodziszek łąkowy / polny – rodzina bodziszkowate
Wyka ptasia – rodzina motylkowe
Bratek polny – rodzina fiołkowate
Marzanka wonna zwana przytulią czepną – rodzina marzanowatych
Szczaw zwyczajny – rodzina rdestowate
Tasznik pospolity – rodzina kapustowate
Jaskier ostry – rodzina jaskrowate
Niezapominajka polna - rodzina szorstkolistne  / ogórecznikowate
Konwalia majowa -  rodzina szparagowatych
Jaskółcze ziele – rodzina makowate
Stokrotka polna – rodzina astrowate
Pokrzywa zwyczajna – rodzina pokrzywowate
Jasnota biała – rodzina jasnowate / wargowe
Jasnota purpurowa – rodzina jasnowate / wargowe
Babka lancetowata– rodzina babkowate
Babka zwyczajna – rodzina babkowate

Jak suszyć rośliny?
Rośliny suszy się wkładając je między 3-4 kartki gazety codziennej (nieodpowiednia 
jest gazeta ze śliskimi kartkami, papier kredowy itp.).
Gazetę z roślinami należy przycisnąć np. książkami. Nie suszymy roślin między stronami 
książek. Książki ulegną zniszczeniu.  
Roślinę a przede wszystkim korzeń należy oczyścić z ziemi. 
Jeśli roślina jest duża można zasuszyć jej typowe części albo pozginać pędy.

Jak wygląda kartka z zielnika? 
np.       
            

np.                      


np.    
Na środku strony A-4 przyklejamy roślinkę za pomocą taśmy „gęsia skórka” lub innej.
W prawym dolnym rogu umieszczamy metryczkę, w której umieszczamy podstawowe 
dane o roślinie.
 

Można przygotowane karty zielnika włożyć luźno do teczki wiązanej, można wykorzystać 
inne pomysły.





                  






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz