poniedziałek, 22 czerwca 2020

Podsumowanie wiadomości i umiejętności.

Temat: Podsumowanie wiadomości i umiejętności.
Uczeń potrafi:

- określić warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór
wody),
- wskazać przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia,
-  rozpoznać i nazywać organizmy żyjące w wodzie,
- wymienić i opisać czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania
organizmów do życia na lądzie,
- rozpoznać i obserwować podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w lesie, 
na łące i na polu oraz wskazać ich znaczenie dla przyrody i dla człowieka,




Temat na dwie godziny lekcyjne.

1. Krajobraz to wygląd obszaru Ziemi wyróżniający się charakterystycznymi cechami. Zadanie 1.

Postaraj się ustnie odpowiedzieć na pytanie:
Jak nazwiesz krajobraz okolic twojego miejsca zamieszkania?

2. Wiesz już, co nazywamy formami wklęsłymi a co wypukłymi.

           
Zadanie 2
Postaraj się ustnie odpowiedzieć na pytanie:Jakie formy ukształtowania powierzchni występują w najbliższej okolicy twojego miejsca zamieszkania? 

3. Piasek a żwir.
W piaskownicy - piasek.
Na plaży - piasek.
Na budowie piasek.      


Zadanie 3
.
Postaraj się ustnie odpowiedzieć na pytanie:
Czym różni się piasek od żwiru?

4. 
Woda to istotny składnik powierzchni naszej Planety, to także główny rzeźbiarz krajobrazu.

Zadanie 4.
Jak nazywa się rzeka, która płynie przez Stargard? 

5. Nazwa miasta Stargard ma  pochodzenie słowiańskie i stanowi charakterystyczną 

dla języka pomorskiego postać nazwy „stary gród”. Inne źródła mówią, 
że nazwa Stargard pochodzi 
od duńskiej zbitki stjerne (gwiazda) i gade (brama) tłumaczonej jako Gwiezdna Brama. 

6. W Polsce utworzono wiele obszarów chronionych. Wśród nich są parki narodowe.

Park narodowy to obszar o powierzchni co najmniej 1000 hektarów, chroniony 
ze względu na szczególne walory przyrodnicze, naukowe lub kulturowe, 
obszar objęty ochroną prawną. W Polsce istnieją 23 parki narodowe.
Zadanie 5.
Jak nazywają się dwa parki narodowe położone na terenie naszego województwa?


7. Organizmy w różny sposób przystosowały sie do życia w wodzie.

Większość roślin jest wiotka i delikatna. Rośliny mają zwykle postrzępione
lub taśmowate liście oraz cienkie, elastyczne i odporne na rozerwanie łodygi.
Budowa taka sprawia,  że rośliny w wodzie delikatnie kołyszą się, co można
zaobserwować np. w naszym szkolnym akwarium.                              
                                                                                    źródło: własne
Zadanie 6.
Czym różnią się warunki  życia w wodzie od warunków życia na  lądzie? 
Postaraj się wymienić trzy-cztery przykłady różnic.

Zapraszam uczniów chętnych do wykonania zadania.

Zadanie długoterminowe dla uczniów, którzy w klasie czwartej nie wykonywali zielnika roślin łąkowych – termin oddania wykonanej pracy ok. 10 września 2020.
Przygotuj zielnik 12-15 roślin łąkowych.
Zastosuj się do propozycji opisu zebranych i wysuszonych roślin.


Życzę słonecznych,  radosnych i bezpiecznych wakacji.
https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60

                             
                                           źródło:https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60

Dziękuję za wspólnie realizowane zagadnienia z przyrody.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz