środa, 3 czerwca 2020

Na polu uprawnym.


Temat: Na polu uprawnym.
Uczeń potrafi:
- obserwować i podać nazwy typowych organizmów pola uprawnego,
 ich znaczenie dla człowieka

1.Pole uprawne to  zbiorowisko roślin uprawianych przez człowieka.
Na polach uprawia się zboża: żyto, pszenicę, jęczmień, owies i rośliny
okopowe np. ziemniaki, buraki, marchew oraz inne rośliny np. rzepak, kukurydzę. 
         

Pola uprawne to nieodłączne elementy polskiego krajobrazu. Na zdjęciach pola uprawne
w okolicy Stargardu.

2. W Polsce uprawia się zboża: 
       
źródło: Tajemnice przyrody kl.4 Wydawnictwo Nowa Era
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1 i 2 str. 118.


3. O tym, jak wygląda życie na polu dowiesz się z filmu
pt. „Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 9 – Pole”  (7.56 min – 10.24 min)   https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4       (folder 1  0.039)
                            
                                              źródło: https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4

4. Już wiesz, że na polach uprawnych rosną nie tylko zboża, ale i rośliny warzywne. 
Uprawia się między innymi ziemniaki, buraki, kapustę marchew, pietruszkę i cebulę. 
Bulwy ziemniaków to podziemne łodygi, które wykorzystuje się w przemyśle spożywczym. 
Jadalną częścią marchwi jest jej korzeń. Cebula i kapusta mają jadalne liście, 
a buraki, pietruszka i seler można spożywać niemal w całości.
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 3 str. 119.



5. Na polu uprawnym żyje wiele zwierząt. Niektóre są szkodnikami upraw 
inne „pomagają” rolnikom zjadając larwy owadów, owady i gryzonie. 
Przeczytaj o zwierzętach występujących na polach w podręczniku na stronie 200-201.

6. Organizmy występujące na polach tworzą sieci i łańcuchy pokarmowe. 
Przykładowy łańcuch pokarmowy  
     
                                          źródło:https://puzzlefactory.pl/pl/tagi/%C5%81a%C5%84cuch+pokarmowy

Ziemniak jest rośliną, która potrafi przeprowadzić proces fotosyntezy pozwalający 
na wyprodukowanie pożywienia, znajduje się  na początku łańcucha pokarmowego. 
Ziemniak jest producentem.
Stonka jest roślinożercą, jest konsumentem I rzędu.
Bażant jest wszystkożercą, jest konsumentem II rzędu.
Lis jest wszystkożercą zjada mięso i rośliny, jest konsumentem III rzędu.

Zapoznaj się z organizmami tworzącymi łańcuch pokarmowy w podręczniku na stronie 201.

7. W zeszycie ćwiczeń w zadaniu 4 na stronie 119 postaraj się rozpoznać zwierzęta, 
które są określane, jako pożyteczne i zwierzęta, które opisywane są, jako szkodniki.

8.Sprawdź, czy potrafisz ustnie odpowiedzieć na pytania zamieszczone
w podręczniku na stronie 201.




              












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz