Temat: Na polu
uprawnym.
Uczeń potrafi:
- obserwować i podać nazwy typowych
organizmów pola uprawnego,
ich znaczenie
dla człowieka
1.Pole uprawne to zbiorowisko roślin uprawianych przez człowieka.
Na polach uprawia się zboża: żyto, pszenicę, jęczmień, owies i rośliny
okopowe np. ziemniaki, buraki, marchew oraz inne rośliny np. rzepak, kukurydzę.
Pola uprawne to nieodłączne elementy polskiego krajobrazu. Na zdjęciach pola uprawne
w okolicy Stargardu.
w okolicy Stargardu.
2. W Polsce uprawia się zboża:
źródło: Tajemnice przyrody kl.4 Wydawnictwo Nowa Era
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1 i 2 str. 118.
3. O tym, jak wygląda życie na polu dowiesz się z filmu
pt. „Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 9 – Pole” (7.56 min – 10.24 min) https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4 (folder 1 0.039)
pt. „Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 9 – Pole” (7.56 min – 10.24 min) https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4 (folder 1 0.039)
4. Już wiesz, że na polach uprawnych rosną nie tylko zboża, ale i rośliny
warzywne.
Uprawia się między innymi ziemniaki, buraki, kapustę marchew, pietruszkę
i cebulę.
Bulwy ziemniaków to podziemne łodygi, które wykorzystuje się w
przemyśle spożywczym.
Jadalną częścią marchwi jest jej korzeń. Cebula i kapusta
mają jadalne liście,
a buraki, pietruszka i seler można spożywać niemal w
całości.
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 3 str. 119.
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 3 str. 119.
5. Na polu uprawnym żyje wiele zwierząt. Niektóre są szkodnikami upraw
inne
„pomagają” rolnikom zjadając larwy owadów, owady i gryzonie.
Przeczytaj o
zwierzętach występujących na polach w podręczniku na stronie 200-201.
6. Organizmy występujące na polach tworzą sieci i łańcuchy pokarmowe.
Przykładowy łańcuch pokarmowy
Ziemniak jest rośliną, która potrafi przeprowadzić proces fotosyntezy
pozwalający
na wyprodukowanie pożywienia, znajduje się na początku łańcucha pokarmowego.
Ziemniak jest
producentem.
Stonka jest roślinożercą, jest konsumentem I rzędu.
Bażant jest wszystkożercą, jest konsumentem II rzędu.
Stonka jest roślinożercą, jest konsumentem I rzędu.
Bażant jest wszystkożercą, jest konsumentem II rzędu.
Lis jest wszystkożercą zjada mięso i rośliny, jest konsumentem III rzędu.
Zapoznaj się z organizmami tworzącymi łańcuch pokarmowy w podręczniku na
stronie 201.
7. W zeszycie ćwiczeń w zadaniu 4 na stronie 119 postaraj się rozpoznać zwierzęta,
które są określane, jako pożyteczne i zwierzęta, które opisywane są,
jako szkodniki.
8.Sprawdź, czy potrafisz ustnie odpowiedzieć na pytania zamieszczone
w podręczniku na stronie 201.
w podręczniku na stronie 201.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz