poniedziałek, 1 czerwca 2020

Na łące.

Temat: Na łące.
Uczeń potrafi:
- obserwować i podać nazwy typowych organizmów łąki i ich znaczenie dla człowieka.

1.Łąkę gęsto porastają różne trawy i inne rośliny zielne. Łąka jest również środowiskiem 
życia wielu zwierząt i ma duże znaczenie dla człowieka. 
                     

2. Jakie rośliny rosną na łące?
a) wczesną wiosną pojawiają się oprócz traw pierwiosnki, knieć błotna, mniszki lekarskie: 

                      

b) od czerwca na łące można zobaczyć kwitnące:  firletki, jaskry, bodziszki, krwawnik, rdesty: 




Niektóre rośliny, które można spotkać na łące poznasz na stronach 194-195 w podręczniku.
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1 i 2 str. 116.

3. Łąka jest środowiskiem życia wielu zwierząt. Obejrzyj fragment filmu
pt. „Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 – Łąka” (4.51 min – 10.30 min) https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4 

               źródło: https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

4. Na poniższym schemacie przedstawiono sieć pokarmową – zależności pokarmowe między 
organizmami żyjącymi na łące. 
Ułożymy przykładowy łańcuch pokarmowy z wykorzystaniem przedstawionych organizmów.   
                                       
                                             
                                                                 źródło: Zeszyt ćwiczeń kl.4 Wydawnictwo Nowa Era


Przykładowy łańcuch pokarmowy, który tworzą organizmy żyjące 
na łące: 
                  
Koniczyna jest rośliną, która potrafi przeprowadzić proces fotosyntezy 
pozwalający na wyprodukowanie pożywienia, znajduje się  na początku łańcucha pokarmowego jest producentem.
Bażant jest wszystkożercą, jest konsumentem.

Lis jest wszystkożercą zjada mięso i rośliny,  jest konsumentem.

5. Postaraj się wykonać w zeszycie ćwiczeń zadanie 3 str.117.
Pamiętaj, że na początku łańcucha pokarmowego jest roślina (producent)

6. O tym, jakie znaczenie mają łąki dla człowieka przeczytaj w podręczniku 
na stronach 196-197.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz