Temat: Na łące.
Uczeń potrafi:
- obserwować i podać nazwy typowych
organizmów łąki i ich znaczenie dla człowieka.
życia wielu zwierząt i ma duże znaczenie dla człowieka.
2. Jakie rośliny rosną na łące?
a) wczesną wiosną pojawiają się oprócz traw pierwiosnki, knieć błotna, mniszki lekarskie:
b) od czerwca na łące można zobaczyć kwitnące: firletki, jaskry, bodziszki, krwawnik, rdesty:
Niektóre rośliny, które można
spotkać na łące poznasz na stronach 194-195 w podręczniku.
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1
i 2 str. 116.
3. Łąka jest środowiskiem życia
wielu zwierząt. Obejrzyj fragment filmu
pt. „Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 – Łąka” (4.51 min – 10.30 min) https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
pt. „Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 – Łąka” (4.51 min – 10.30 min) https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
4. Na poniższym schemacie
przedstawiono sieć pokarmową – zależności pokarmowe między
organizmami żyjącymi
na łące.
Ułożymy przykładowy łańcuch pokarmowy z wykorzystaniem przedstawionych
organizmów.
źródło: Zeszyt ćwiczeń kl.4 Wydawnictwo Nowa Era
Przykładowy łańcuch pokarmowy, który tworzą organizmy żyjące
na łące:
Koniczyna jest rośliną, która potrafi przeprowadzić proces fotosyntezy
pozwalający na wyprodukowanie pożywienia, znajduje się na początku łańcucha pokarmowego jest producentem.
Bażant jest wszystkożercą, jest konsumentem.
Bażant jest wszystkożercą, jest konsumentem.
Lis jest wszystkożercą zjada mięso i rośliny, jest konsumentem.
5. Postaraj się wykonać w zeszycie ćwiczeń zadanie 3 str.117.
Pamiętaj, że na początku łańcucha pokarmowego jest roślina (producent)
6. O tym, jakie znaczenie mają łąki dla człowieka przeczytaj w podręczniku
na stronach 196-197.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz