Dział: Odkrywamy tajemnice życia w
wodzie i na lądzie
Temat: Warunki życia w wodzie.
Temat: Warunki życia w wodzie.
Uczeń potrafi:
- określić warunki życia w wodzie
(nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór
wody),
- wskazać przystosowania organizmów
(np. ryby) do środowiska życia,
- rozpoznać i nazwać niektóre
organizmy żyjące w wodzie.
źródło: własne
W O D
Ą W O D Ą
W O D Ą W O D Ą 2. Wiecie już z klas I - III, dlaczego woda jest ważna dla ludzi, roślin i zwierząt?
źródło: własne
3. W wodzie warunki życia
są inne niż na lądzie:
a) w wodzie jest mniej tlenu niż w powietrzu atmosferycznym,
a) w wodzie jest mniej tlenu niż w powietrzu atmosferycznym,
b) w wodzie jest mniej
światła niż na lądzie,
c) w wodzie trudniej się poruszać niż na lądzie, ponieważ woda stawia większy opór
c) w wodzie trudniej się poruszać niż na lądzie, ponieważ woda stawia większy opór
niż powietrze,
d) woda nieustannie porusza
się,
e) temperatura wody nie zmienia się gwałtownie, ponieważ woda wolno się nagrzewa
e) temperatura wody nie zmienia się gwałtownie, ponieważ woda wolno się nagrzewa
i wolno się ochładza.
4. O przystosowaniu do życia w
wodzie dowiecie się z filmu
pt. Jak żyć pod wodą? https://www.youtube.com/watch?v=_Np3BSrkmTY
Możecie
również przeczytać informacje w podręczniku do przyrody na stronie 162,
gdzie
znajdziecie opis między innymi przystosowania ryb do życia w wodzie.
źródło: podręcznik do przyrody kl.4 Wydawnictwo Nowa Era
5. Po zapoznaniu się z powyższą
ilustracją wykonaj w zeszycie ćwiczeń
zadanie 2 str. 101.
zadanie 2 str. 101.
6. Tlen przenika do wody z powietrza
oraz jest uwalniany przez rośliny wodne podczas
procesu fotosyntezy. W wodzie jest go znacznie mniej niż w powietrzu i występuje
w postaci rozpuszczonej.
Drobne zwierzęta takie jak rozwielitki (zobacz zdjęcia i opis w podręczniku
na stronie 163) pobieraja tlen całą powierzchnią ciała.
Zwierzęta takie jak raki czy ryby pobierają tlen rozpuszczony w wodzie
przez skrzela - film https://www.youtube.com/watch?v=_BjKYd_beOE
procesu fotosyntezy. W wodzie jest go znacznie mniej niż w powietrzu i występuje
w postaci rozpuszczonej.
Drobne zwierzęta takie jak rozwielitki (zobacz zdjęcia i opis w podręczniku
na stronie 163) pobieraja tlen całą powierzchnią ciała.
Zwierzęta takie jak raki czy ryby pobierają tlen rozpuszczony w wodzie
przez skrzela - film https://www.youtube.com/watch?v=_BjKYd_beOE
7. Organizmy w różny sposób
przystosowały sie do życia w wodzie.
Większość roślin jest wiotka i delikatna. Rośliny mają zwykle postrzępione
lub taśmowate liście oraz cienkie, elastyczne i odporne na rozerwanie łodygi.
Budowa taka sprawia, że rośliny w wodzie delikatnie kołyszą się, co można
zaobserwować np. w naszym szkolnym akwarium.
Większość roślin jest wiotka i delikatna. Rośliny mają zwykle postrzępione
lub taśmowate liście oraz cienkie, elastyczne i odporne na rozerwanie łodygi.
Budowa taka sprawia, że rośliny w wodzie delikatnie kołyszą się, co można
zaobserwować np. w naszym szkolnym akwarium.
źródło: własne
8. Postaraj się wykonać w zeszycie
ćwiczeń zadanie 1 str. 101.
9. Niektóre organizmy zarówno
roślinne jak i zwierzęce żyjące w wodzie, które nie są w stanie przeciwstawić
się ruchom wody i unoszą się w niej - nazywamy planktonem.
10. Postaraj się wykonać w zeszycie ćwiczeń zadanie 3 i 4 na str. 102.
Mam nadzieję, że poznaliście temat
na tyle, że wykonanie zadań nie przysporzyło problemu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz