Temat: Z biegiem rzeki.
Uczeń potrafi:
- określić warunki życia w wodzie
(nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór wody),
- wskazać przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia,- rozpoznać i nazywać organizmy żyjące w wodzie.
1. Mieszkasz w mieście przez które przepływa rzeka Ina.
2. Woda w rzece płynie w jednym kierunku - od źródła do ujścia.
Na całej długości rzeki można wydzielić trzy odcinki:
Na całej długości rzeki można wydzielić trzy odcinki:
a) górny,
b) środkowy,
c) dolny.
3. Poszczególne odcinki różnią się:
a) kształtem i szerokością koryta
- sprawdź na ilustracji gdzie znajduje się źródło a gdzie ujście rzeki?
- czy dostrzegasz jakieś różnice?
- czy dostrzegasz jakieś różnice?
b) materiałem skalnym pokrywającym dno rzeki:
- w górnym biegu będą to różnej wielkości kamienie,
- w środkowym biegu prócz kamieni pojawią się żwir i gruboziarnisty piasek,
- w dolnym biegu dno pokryte jest przez drobnoziarnisty piasek i muł,
c) ilością, szybkością i temperaturą płynącej wody,
d) zawartością tlenu w wodzie.
4. Każdy z odcinków stwarza odmienne warunki dla roślin i zwierząt żyjących w rzece.
Obejrzyj ilustracje zwierząt i roślin żyjące w poszczególnych odcinkach rzeki przedstawione w podręczniku na stronach 167-170. Przeczytaj podpisy pod ilustracjami.
Obejrzyj ilustracje zwierząt i roślin żyjące w poszczególnych odcinkach rzeki przedstawione w podręczniku na stronach 167-170. Przeczytaj podpisy pod ilustracjami.
5. Wśród informacji najważniejszych, warto zapamiętać, że:
a) górny bieg rzeki to kraina między innymi pstrąga,
b) środkowy bieg rzeki to kraina brzany (ilustracja w podręczniku na stronie 169),
c) dolny bieg rzeki to kraina leszcza.
Możesz zapoznać się z przykładami ryb występujących w zlewni rzeki Iny:
6. O rzekę Inę, nad która mieszkamy powinniśmy się troszczyć by zachować różnorodność organizmów w niej żyjących. Jak znajdziesz czas obejrzyj
7. Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń na stronach 103 i 104
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz