środa, 6 maja 2020

Z biegiem rzeki.

Temat: Z biegiem rzeki.
Uczeń potrafi:
- określić warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór wody),
- wskazać przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia,
-  rozpoznać i nazywać organizmy żyjące w wodzie.

1. Mieszkasz w mieście przez które przepływa rzeka Ina.
    


2. Woda w rzece płynie w jednym kierunku - od źródła do ujścia.
Na całej długości rzeki można wydzielić trzy odcinki: 
a) górny,
b) środkowy,
c) dolny.

3. Poszczególne odcinki różnią się: 
a) kształtem i szerokością koryta 
- sprawdź na ilustracji gdzie znajduje się źródło a gdzie ujście rzeki?
- czy dostrzegasz jakieś różnice?
b) materiałem skalnym pokrywającym dno rzeki:
- w górnym biegu będą to różnej wielkości kamienie,
- w środkowym biegu prócz kamieni pojawią się żwir i gruboziarnisty piasek,
- w dolnym biegu dno pokryte jest przez drobnoziarnisty piasek i muł,
c) ilością, szybkością i temperaturą płynącej wody,
d) zawartością tlenu w wodzie.

4. Każdy z odcinków stwarza odmienne warunki dla roślin i zwierząt żyjących w rzece.
Obejrzyj ilustracje zwierząt i roślin żyjące w poszczególnych odcinkach rzeki przedstawione w podręczniku na stronach 167-170. Przeczytaj podpisy pod ilustracjami.

5. Wśród informacji najważniejszych, warto zapamiętać, że:
a) górny bieg rzeki to kraina między innymi pstrąga,
b) środkowy bieg rzeki to kraina brzany (ilustracja w podręczniku na stronie 169),
c) dolny bieg rzeki to kraina leszcza.
Możesz zapoznać się z przykładami ryb występujących w zlewni rzeki Iny:
        

                                       źródło: http://zcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2016/06/karty-pracy-zalaczniki.pdf

6. O rzekę Inę, nad która mieszkamy powinniśmy się troszczyć by zachować różnorodność organizmów w niej żyjących. Jak znajdziesz czas obejrzyj 

7. Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń na stronach 103 i 104




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz