poniedziałek, 20 kwietnia 2020

Obszary i obiekty chronione

Temat: Obszary i obiekty chronione.
Uczeń potrafi: 
- wskazać  miejsca występowania obszarów chronionych, pomników przyrody,
obiektów zabytkowych w najbliższej okolicy, 
- uzasadnić potrzebę  ochrony przyrody.

1. Obszary, które zostały najmniej zmienione przez człowieka i są wyjątkowo cenne, 
podlegają specjalnej ochronie. Służą temu między innymi  parki narodowe 
np. na zdjęciu Woliński Park Narodowy.
                                              źródło: https://pl.wikipedia.org/Wolinski_Park_Narod_Miedzyzdroje

2. Przyroda chroniona jest również w  parkach krajobrazowych  np. na zdjęciu Szczeciński
Park Krajobrazowy "Puszcza Bukowa"
i Jezioro Szmaragdowe. 
Może, ktoś z Was widział to miejsce?

3. Rezerwaty przyrody  to  obszary o powierzchni mniejszej niż jeden tysiąc kilometrów kwadratowych na których ochronie podlega cała przyroda lub jej składniki 
np. Rezerwat przyrody "Ozy Kiczarowskie"  (film od 11.29 minut do końca: 
 https://www.youtube.com/watch?v=ZToWsXg-HMI ).  Może, ktoś z Was był w Kiczarowie?
                                                    źródło: https://www.youtube.com/watch?v=ZToWsXg-HMI


 4.  Pojedyncze drzewa lub ich zespoły oraz unikatowe twory przyrody nieożywionej 
(głazy, jaskinie) obejmuje się ochroną jako pomniki przyrody np.  Topola geldryjska 
w Stargardzie w Parku 3 Maja, północny narożnik parku. 
Może, ktoś z Was był w tym Parku i przechodził koło tej topoli geldryjskiej?
                                   
 5. Zapoznaj się z tematem z podręcznika str. 155 -156. Dowiedz się, 
czym są ochrona ścisła i czynna?
W zeszycie ćwiczeń uzupełnij zadania 1 str. 96.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz