Temat: Co to jest krajobraz ?
Dział: Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy.
Uczen potrafi:
- rozpoznać główne formy ukształtowania powierzchni w najbliższej okolicy szkoły
i miejsca zamieszkania;
- stworzyć model pagórka i doliny rzecznej oraz wskazać ich elementy.
1. Z poprzedniej lekcji już wiesz, że terminem krajobraz określamy wygląd poszczególnych obszarów Ziemi wyróżniający się charakterystycznymi cechami.
Na dzisiejszych zajęciach on-line zajmiemy się niektórymi elementami,
które uwzględniamy w opisie krajobrazu: ukształtowanie terenu, które tworzą różne
formy terenu: wypukłe, wklęsłe, a także równiny.
2. Formy wypukłe czyli:
a) pagórki - wzniesienia, które mają do 50 metrów wysokości,
b) wzgórza - wzniesienia o wysokości nieprzekraczającej do 300 metrów wysokości,
a) pagórki - wzniesienia, które mają do 50 metrów wysokości,
b) wzgórza - wzniesienia o wysokości nieprzekraczającej do 300 metrów wysokości,
c) góry - wzniesienia o wysokości powyżej 300 metrów.
3. Jak zbudowana jest forma wypukła:
3. Jak zbudowana jest forma wypukła:
4. Formy wklęsłe czyli:
a) kotliny - zagłębienia terenu otoczone niemal ze wszystkich stron wzniesieniam
- sprawdź opis w podręczniku str. 142.
a) kotliny - zagłębienia terenu otoczone niemal ze wszystkich stron wzniesieniam
- sprawdź opis w podręczniku str. 142.
b) wąwozy - długie ale wąskie zagłębienie o stromych zboczach,
c) doliny - podłużne zagłębienia terenu, w którym często płyną rzeki - tak,
jak na pierwszym zdjęciu w punkcie pierwszym.
jak na pierwszym zdjęciu w punkcie pierwszym.
5. Podsumowując, już wiesz co nazywamy formami wklęsłymi a co wypukłymi.
6. Postaraj się samodzielnie wykonać w zeszycie ćwiczeń zadania 4 i 5 na stronie 89
oraz zadania 1,2 i 3 na stronie 88.
Warto skorzystać z podręcznika i przeczytać temat str.141-142.
W podręczniku na stronie 143 opisano krok po kroku jak wykonać modele
wzniesienia i doliny - przypomnij sobie jak fajnie było bawić się pod okiem Rodziców
w piaskownicy albo na plaży i budować wzniesienia (górki) albo doliny (kopać dołki).
Może w albumie rodzinnym są zdjęcia dokumentujące twoje modele wzniesień i dolin.
Jeśli tak to obejrzyj zdjęcia.
7. Postaraj się ustnie odpowiedzieć na pytanie:Jakie formy ukształtowania powierzchni występują w najbliższej okolicy twojego
miejsca zamieszkania?
oraz zadania 1,2 i 3 na stronie 88.
Warto skorzystać z podręcznika i przeczytać temat str.141-142.
W podręczniku na stronie 143 opisano krok po kroku jak wykonać modele
wzniesienia i doliny - przypomnij sobie jak fajnie było bawić się pod okiem Rodziców
w piaskownicy albo na plaży i budować wzniesienia (górki) albo doliny (kopać dołki).
Może w albumie rodzinnym są zdjęcia dokumentujące twoje modele wzniesień i dolin.
Jeśli tak to obejrzyj zdjęcia.
7. Postaraj się ustnie odpowiedzieć na pytanie:Jakie formy ukształtowania powierzchni występują w najbliższej okolicy twojego
miejsca zamieszkania?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz